از زیر صفر تا صد میلیارد دلار، داستان برند آمازون

از زیر صفر تا صد میلیارد دلار، داستان برند آمازون

فکر می‌کنید رسیدن یک شرکت از زیر صفر به سرمایه میلیارد دلاری ناممکن است؟

تا به حال به موفقیت‌های بزرگ فروشگاه اینترنتی آمازون دقت کرده‌اید؟ جالب نیست بدانید که یک فروشگاه اینترنتی چگونه از زیر صفر به سرمایه میلیارد دلاری رسید؟ چرا اکثر تولید کنندگان یا فروشندگان سراسر دنیا علاقه دارند که در آمازون محصولات خود را به فروش برسانند؟

اگر می‌خواهید بدانید جف بزوس چگونه توانست، یک خرده فروشی کوچک را تبدیل به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا کند، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

امپراطوری آمازون: از آغاز تا موفقیت

امروزه کمتر کسی در دنیا وجود دارد که اسم برند آمارون را نشنیده باشد. در واقع آمازون با چنان سرعت چشمگیری رشد کرد که به یکی از الگو های موفقیت در عصر اینترنت بدل شد. آمازون یکی از معتبر ترین و بهترین فروشگاه های اینترنتی در سطح بین المللی است. آمازون علاوه بر فروش طیف گسترده ای از محصولات به کاربران خود در سراسر جهان، به صورت بین المللی در زمینه تجارت الترونیک، محصولات دیجیتال، پردازش ابری و هم چنین هوش مصنوعی نیز فعال است. هم چنین آمازون بزرگ ترین ارائه دهنده دستیاران مجازی و خدمات زیرساخت ابری از طریق خدمات وب امازون می‌باشد. محصولات این سایت به طور کلی به دو دسته ی فیزیکی و دیجیتال تقسیم می‌شود. محصولات فیزیکی شامل تمام محصولاتی است که پس از ثبت سفارش برای مشتری ارسال می شود و محصولات دیجیتال شامل کتاب های دیجیتال، آلبوم های موسیقی و هم چنین محصولات کمپانی ضبط فیلم و سریال آمازون می‌شوند که به صورت فایل های قابل دانلود ارائه می‌شوند.

در این مقاله به چگونگی موفقیت و رشد صعودی این سایت محبوب می‌پردازیم و مسلما وقتی صحبت از موفقیتی چشمگیر می‌شود دانستن سرگذشت موسس و مالک آمازون خالی از لطف نیست و در درک چگونگی موفقیت این کمپانی به ما کمک می‌کند.

جف بزوس و ایده اولیه آمازون

جف بزوس به عنوان دومین فرد ثروتمند کل جهان و هم چنین بنیان گذار، رئیس اجرایی و مدیرعامل سابق بزرگترین و اولین وبسایت خرید و فروش(وبسایت آمازون)شناخته می‌شود‌. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا ایده ی اولیه برند آمازون از کجا شروع شد. قبل از پرداختن به جواب این سوال کمی راجع به داستان زندگی جف بزوس باید بدانیم.

جف بزوس(نام کامل Jeffrey Preston Bezos) متولد سال ۱۹۶۴ در ایالت نیومکزیکو آمریکاست.

جف بزوس از کودکی یک رویاپرداز بود و رویاپردازی و تفکر خلاق را یکی از اصول مهمی می‌دانست که در طی آموزش مدارس به مرور از بین می‌رفت در نتیجه  در دوران دبیرستان تصمیم گرفت موسسه رویا را تاسیس کند. موسسه رویا در واقع دانش آموزان دبیرستانی را تشویق به داشتن تفکر خلاق و ثبت و ابداع ایده ها می‌کرد. بزوس پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان پالمتتو میامی در سال ۱۹۸۲ با شرکت در رقابت برنامه بورسیه ملی شایستگی آمریکا موفق به اخذ بورسیه در دانشگاه پرینستون شد. هم‌چنین در همان سال موفق به دریافت جایزه ی شوالیه نقره ای از طرف روزنامه میامی هرالد شد‌. این روزنامه از قصد بزوس برای دور کردن همه مردم از زمین و تبدیل آن به پارک ملی در روزنامه خود نقل کرد و بابت صحبت های بزوس به وی جایزه شوالیه نقره ای را اعطا کرد. چهارسال بعد، در سال ۱۹۸۶ بزوس در رشته های مهندسی برق و علوم کامپیوتر با نمره ی عالی ۴.۲ فارغ التحصیل شد.

جف بزوس در سال ۱۹۹۰ به بانک سرمایه گذاری نیویورک پیوست و پس از مدت کوتاهی به عنوان جوان ترین معاون ارشد شرکت انتخاب شد. در واقع بزوس مسئول بررسی امکانات اینترنت آن هم در سال های اولیه معرفی اینترنت به جهان بود. از همان سال بود که بزوس مشغول پایه ریزی ایده ی رویای خود شد. در واقع رشد فوق العاده ی ۲۰۰۰ درصدی بانک سرمایه گذاری نیویورک به واسطه ظهور اینترنت طی یک سال باعث به کار افتادن قوه ی تخیل و کارآفرینی بزوس شد.

چهار سال بعد، در سال ۱۹۹۴ بزوس بعد از کسب تجربه و دیدن تاثیرات اینترنت بر عصر نوینی که در حال ظهور بود و ایده ای که در ذهن داشت از شغل خود در بانک سرمایه گذاری نیویورک استعفا داد و به ایالت سیاتل و نقل مکان کرد تا اولین پایه های رویای کارآفرینی خود یعنی آمازون را پی ریزی کند.هدف بزوس در ابتدا تنها راه اندازی یک کتابفروشی مجازی بود. جف بزوس در گاراژ شخصی خود و با چند کارمند شروع به کار و توسعه بستر نرم افزاری آمازون کرد و چندی بعد دفتر کار خود را به خانه ای دو خوابه انتقال داد. طولی نکشید تا آمازون توانست اواین کتاب خود را جولای ۱۹۹۵ یعنی در سال اول افتتاح خود به صورت اینترنتی بفروشد‌.در یک ماه اول پس از راه اندازی سایت، آمازون توانست به ۴۶ کشور در سرتاسر جهان بدون هیچ گونه تبلیغاتی کتاب های خود را از طریق اینترنت بفروشد.

موفقیتی در ابعاد جهانی

پس از آن آمازون به سرعت رشد کرد و در کمترین زمان آمازون پیشرو در تجارت الکترونیک شد. سرعت رشد آمازون به حدی بود که تمامی کمپانی ها و برند های آن زمان از سرعت رشد آمازون شگفت زده شده بودند و همه به دنبال فرمول خاص موفقیت آمازون در عصرنوظهور اینترنت بودند‌. از بهترین ویژگی های آمازون این بود که این سایت ۲۴ ساعته و همه ی روزهای هفته در دسترس بود. هم چنین فضای ارتباط با کاربر خوبی داشت و کاربر پسند بود. هم چنین با داشتن بخش نظرات و باز بودن این بخش رو به همه ی مردم آمازون توانست رضایت بخش قابل توجهی از مردم را به دست بیاورد چون اولین باری بود که یک فروشگاه اینترنتی مشتریان خود را به ثبت نظر آنهم به صورت عادلانه دعوت و تشویق می‌کرد. همین ویژگی باعث شد که حتی مشتریان سنتی و علاقه مند به خرید حضوری شروع به جستجو در سایت آمازون برای اطلاع از کیفیت کالای مورد نظر تود و خواندن مصرف کنندگان و خریداران قبلی کنند. سه سال بعد در ژوئن ۱۹۹۸ آمازون علاوه بر کتاب شروع به فروش سی دی کرد و پس از آن فروش ویدیوها را نیز اضافه کرد.

آمارون در سال های بعدی با استفاده از ترفند های تبلیغاتی مثل اضافه شدن حراجی‌ها از سال ۱۹۹۹ توانست در تجارت الکترونیک پیشرو باقی بماند. به لطف اقدامات بزوس روز به روز به تعداد کاربران آمازون اضافه میشد. ترفند مهم بزوس برای پیشرو ماندن در این صنعت رو به رشد تکیه به اصل تفکر خلاق و نوآوری بود. از جمله ی این اقدامات این بود که بزوس کتاب فروشی های زنجیره ای را تشویق به ایجاد فروشگاه های آنلاین برای بالا بردن فروش و سودشان می کرد‌.۶ سال بعد یعنی تا سال ۲۰۰۵ نیاز و رقابت بازار به حدی رسید آمازون تصمیم گرفت طیف وسیعی از محصولات مثل لوازم الکترونیکی مصرفی،  پوشاک و سخت افزار را هم به دیگر محصولات خود اضافه کند.

خلاقیت بی انتها

در سال ۲۰۰۶ که تنها ۱۱ سال از افتتاح آمازون گذشته بود، این کمپانی با معرفی سرویس وب آمازون که در اصل یک سرویس رایانش ابری بود توانست به یکی از بزرگترین موفقیت های کل دوران خود دست پیدا کند. سرویس وب آمازون در نهایت به بزرگترین سرویس رایانش ابری در جهان تبدیل شد. یکسال بعد آمازون اولین دستگاه خودش را معرفی کرد. این دستگاه در واقع یک کتابخوان دیجیتال بود که علاوه بر قابلیت اتصال به اینترنت بی سیم، به مشتریان این اجازه را می داد که حجم وسیعی از کتاب های مورد نظرشان را خریداری، مطالعه، دانلود و ذخیره کنند. اسم این دستگاه ها کیندل بود. در سال ۲۰۱۰ یعنی سال پانزدهم پس از افتتاح، آمازون اعلام کرد فروش دستگاه های کیندل حتی کتاب های جلد گالینور هم بیشتر شده است. با وجود چنین موفقیتی آمازون از همان سال استودیوی اختصاصی خود به نام استودیوی آمازون را راه اندازی و اقدام به ساخت برنامه های تلویزیونی و فیلم های خود کرد‌.

علاوه بر آمازون بزوس همزمان روی پروژ های دیگری نیز سرمایه گذاری و ایده آفرینی کرد. از جمله ی این پروژه ها تاسیس شرکت خدمات پرواز های فضایی blue orgin در سال ۲۰۰۰ بود.این شرکت در سال ۲۰۱۵ توسط دستگاه new shepard خود توانست با موفقیت به فضا دست پیدا کند و با موفقیت بازگردد و فرود امنی داشته باشد.

هم چنین بزوس در سال ۲۰۱۵ روزنامه ی محبوب و پرمخاطب آمریکایی (whashington post) را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. از آن زمان تا کنون بزوس سرمایه گذاری های زیادی را در قالب شرکت سرمایه گذاری خود به نام bezos expeditiond انجام می دهد.

بنظر می رسید خلاقیت ها و کارآفرینی های بزوس انتهایی ندارد تا انجا که بزوس در سال ۲۰۲۱ شرکت بیوتکنولوژی یوری میلنر را تاسیس کرد.

سفر به فضا با موشک خصوصی

در روز ۲۰ ژوییه ۲۰۲۱ یکی از بزرگترین آرزوهای جف بزوس به حقیقت پیوست و به همراه برادر ناتنی خود مارک به فضا پرواز کرد.این پرواز توسط موشک شخصی بزوس و در فضای زیر مداری و ارتفاع اوج ۱۰۷ کیلو متری از سطح زمین انجام شد حدود ده دقیقه طول کشید.

موفقیت دست نیافتنی نیست!

به لطف سرمایه گذاری ها و اقدامات به موقع بزوس وی اولین صد میلیارد دلاری در شاخص ثروت فوربس دست یافت. جف بزوس در جولای ۲۰۱۸ با دارایی خالص ۱۵۰ میلیارد دلار لقب "ثروتمند ترین مرد تاریخ مدرن" را به خود اختصاص داد.

داستان زندگی جف بزوس به خوبی نشان می‌دهد که هر کسی میتواند صرف نظر از موقعیت مالی فعلی به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند. فرمول طلایی موفقیت برای جف بزوس تلاش و پشتکار بدون وقفه و همچنین داشتن تفکر خلاق بود.

شما چه فرمول های طلایی موفقیتی می‌شناسید؟

نظر خود درباره مسیر موفقیت آمازون را با ما به اشتراک بگذارید.