طراحی وب سایت چیست؟ 10 ویژگی عالی که هر سایتی باید داشته باشد!

طراحی وب سایت چیست؟ 10 ویژگی عالی که هر سایتی باید داشته باشد!

طراحی وب سایت، یکی از مهم‌ترین مراحل برندینگ و توسعه کسب و کار است. واقع بینانه بررسی کنیم، ایجاد و توسعه کسب و کار بدون یک سایت باکیفیت، تقریبا غیرممکن است.

البته داشتن وبسایت خوب فقط به کسب و کارها محدود نمی‌شود. در عصر حاضر، مفهوم طراحی سایت مورد توجه عموم مردم است و همه باید دست کم نسبت به مفهوم این کار آشنایی داشته باشند. ما در این مقاله سعی داریم تا به تمامی سوالات شما در خصوص این موضوع، پاسخ دهیم. همچنین قصد داریم مفهوم آن را به بهترین شکل ممکن، برای‌ شما توضیح دهیم. با وابیلو همراه باشید.

موضوعاتی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

مفهوم طراحی وبسایت چیست؟

تاریخچه و دلایل پیدایش وب سایت چه بودند؟

10 ویژگی یک سایت منحصربفرد چیست؟

مراحل یادگیری طراحی وبسایت به‌طور حرفه‌ای

 

مفهوم طراحی وب سایت چیست؟

به ساده‌ترین زبان ممکن، طراحی وبسایت به فرایندهایی که منجر به ساخت و راه اندازی یک سایت گفته می‌شود. این به این معنی است که یک طراح سایت، کسی است که در جهت رسیدن به اهداف خود یا دیگران با استفاده از خلاقیت و دانشی که دارد، یک صفحه وب را طراحی می‌کند.

چهار رکن اصلی در طراحی سایت عبارت‌اند از :

 

داشتن هدف:

نه تنها طراحی سایت، بلکه هیچ کاری بدون هدف پیش نمی‌رود. وقتی خود شما مفهوم و علت وجود سایت خودتان را درک نکنید، نباید از مخاطب انتظار داشته باشید که این موضوع را بفهمد و دنبال کند. از خودتان بپرسید: هدف از طراحی این سایت چیست؟

 

محتوا:

محتوای سایت، همان اطلاعات و داده‌هایی است که مخاطب برای یافتن و بررسی آن به سایت شما رجوع می‌کند. این محتوا، می‌تواند شامل مصحول، متن، عکس، ویدیو و... باشد. شما با استفاده از محتوا می‌توانید یک مخاطب تازه وارد را به مشتری دائمی تبدیل کنید.

 

رابط کاربری:

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بر زمان ماندگاری یک مخاطب در سایت شما، تاثیر می‌گذارد، رابط کاربری وب‌‎‌سایت شما است. این موضوع چهره ظاهری اعم از پالت رنگی، نوع فونت و... سایت شما را پوشش می‌دهد.

 

فناوری و هوشمندی:

امروزه رقابت بین وبسایت‌های مختلف در سطح اینترنت به شکل چشم‌گیری، افزایش یافته است. به‌طوری که اگر شما خواهان موفقیت هستید، باید حرفی برای گفتن داشته باشید.

فناوری و هوشمندسازی وبسایت، می‌تواند یک پوئن مثبت در جهت بهبود رتبه سایت در بین تمامی رقبا باشد.

 

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند؟ | وابیلو

 

چه نوع حوزه‌‌هایی میتوانند در زمینه اینترنتی و وب سایت فعالیت کنند؟

چند نوع سایت وجود دارد؟

جواب عدد و رقم واضحی برای این سوال، وجود ندارد. اما به‌طور کلی، هر سایت با یک هدف خاص و در یک مسیر مشخص، بوجود می‌آید. این مسیر می‌تواند در حوزه‌های مختلفی باشد.

انواع وبسایت‌های مختلف در سطح اینترنت :

  • وب سایت‌های تعاملی و اجتماعی : هدف این سایت‌ها، دوست یابی و ارتباط با مردم مختلف است.
  • سرگرمی : در جهت سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت، بوجود می‌آیند.
  • تراکنشی : هدف این سایت‌ها کنترل تراکنش است.
  • تجاری : هدف این سایت‌ها کسب سود از طریق تجارت الکترونیک است.
  • دولتی : سازمان‌های دولتی این وبسایت‌ها را در جهت تعامل با مردم و... بوجود می‌آورند.
  • وبسایت‌های آموزشی : در جهت آموزش به گروهی از مردم ساخته می‌شوند.

 

تاریخچه طراحی وب سایت: دلایل بوجود آمدن اولین سایت چه بود؟

 

اوایل پیدایش طراحی سایت:

هرچیزی با گذر زمان پخته‌تر و جا افتاده‌تر می‌شود. این مفهوم برای طراحی سایت نیز صدق می‌کند. شکل اولیه طراحی سایت با چیزی که این روزها می‌بینیم، کاملا متفاوت بوده‌ است. به‌طوری که می‌توانیم سال 1989 را عصر تاریک طراحی سایت بنامیم. در آن زمان صفحات نمایش، کاملا سیاه بودند. همین مفهوم به تنهایی میزان تاریکی سال 1989 برای طراحی وبسایت را اثبات می‌کند.

 

سال 1995 سالی که طراحی سایت واقعا بوجود آمد:

در این دوره، مرورگرها توانایی نمایش تصاویر را پیدا کرده بودند، مفهوم جدول و دسته‌بندی به سایت‌ها اضافه شد و طراحی slicing design روی کار آمده بود.

لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین رویداد سال 1995 پیدایش زبان برنامه نویسی JavaScript بود. این زبان برنامه نویسی قادر به حل مشکلاتی است که زبان HTML (استخوان بندی اصلی سایت) قادر به پاسخگویی نیست.

 

سال 1996 عصر طلایی طراحی وب سایت :

می‌توانیم لقب آزادی را به این دوران، نسبت دهیم. دوره‌ای که با استفاده از فلش(Flash) در طراحی سایت، محدودیت‌های موجود در طراحی وب، شکسته ‌شد. با این ویژگی، دست طراحان سایت باز شد تا از هرگونه شکل، قالب، جلوه متحرک و... استفاده کند.

 

سال 1998، سالی که CSS متولد شد:

با CSS دید بصری سایت‌ها، بهبود بخشیده شد. همچنین کارهایی که با زبان HTML به سختی صورت می‌گرفت با CSS به راحتی قابل اجرا شد.

 

سال 2010، خلق سایت‌های واکنش گرا :

Ethan Marcotte کسی بود که مفهوم طراحی وبسایت واکنش گرا را ایجاد کرد. با این ویژگی سایت‌های مختلف، توانایی نمایش در هر صفحه نمایشی را بدون ایجاد مشکل تجربه کردند.

 

شکل امروزی طراحی وبسایت (2017-اکنون) :

با یک جستجوی کوچک در مرورگر خود، به‌راحتی مشاهده‌گر پیشرفت بزرگ طراحی وبسایت‌ها در عصر جدید می‌شوید. این پیشرفت‌ها، به کمک بوجود آمدن فناوری‌هایی مانند HTML5، CSS و ... ایجاد شدند.

 

10 ویژگی یک وب سایت منحصر بفرد چیست؟

 رابط کاربری زیبا در عین حال ساده:

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی وبسایت، ایجاد یک رابط کاربری حرفه‌ای است. یک رابط کاربری حرفه‌ای از پالت رنگی مناسبی پیروی می‌کند. این نمونه رابط کاربری به گونه‌ای با مفهوم رنگ‌ها بازی می‌کند که زمان ماندگاری مخاطب در سایت را افزایش دهد. یک ترکیب رنگی نامناسب، برای خروج زودهنگام مخاطب، کافی است.

دومین رکن اصلی یک رابط کاربری باکیفیت در طراحی سایت، سادگی آن است. وبسایت باید طوری طراحی شود که مخاطب به راحتی بتواند از ویژگی‌های آن، بهره ببرد. اهداف و خدمات سایت خود را در دید و دسترس مخاطب نگه دارید.

 

واکنش‌گرایی وب‌ سایت (Responsive)

وبسایت شما باید طوری طراحی شود که در هر صفحه نمایشی به بهترین شکل ممکن، پدیدار شود. وبسایت‌هایی که واکنش گرا یا Responsive نیستند مشکلات زیادی را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند.

 

داشتن امنیت بالا

زمانی که سایت شما امنیت بالایی داشته باشد، حس اعتماد بیشتری به مخاطبان می‌دهد. با این کار، مشتریان با خیالی آسوده از شما خرید می‌کنند. اگر وبسایت فروشگاهی دارید، سایت شما نیازمند یک گواهی SSL است. این گواهی، ارتباط بین شما و مخاطبتان را رمزگذاری می‌کند.

در اصل وب‌سایت بدون امنیت مثل خانه‌ای است که هیچ در و قفلی ندارد؛ پس به سادگی میتوانند از آن دزدی کنند. :)))

 

ارائه اطلاعات تماس

در طراحی وبسایت، حتما یک صفحه را به ارائه اطلاعات تماس اختصاص دهید. با این کار، مشتریان به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و مشکلاتشان را در میان می‌گذارند.

در این صفحه اطلاعات زیر را قرار دهید :

  • آدرس ایمیل
  • تلفن ثابت
  • شماره تلفن همراه (در صورت نیاز)
  • لینک شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با کسب و کار

وبسایت باید باتوجه به اهداف و نیازها ساخته شود، نه علاقه شخصی. باید اطلاعات و دفترچه راهنمایی در سایت خود قرار دهید تا مخاطبان را نسبت به موضوعات آگاه سازید.

 

طراحی یک نقشه راه مطمئن

یک سایت، بدون داشتن نقشه و هدف مانند ماشینی می‌ماند که بدون اطلاع از مقصد در جاده به سمت جلو می‌رود. اهداف و خدماتی که وبسایت شما قرار است تامین کند را بنویسید. یک استراتژی برای پیشرفت و بالا بردن بازخورد سایت‌تان طراحی کنید و به آن عمل کنید.

 

قرار دادن لینک‌های شبکه‌های اجتماعی در سایت

می‌توانید فوتر وب‌سایت‌تان یا یک صفحه را به معرفی و درج لینک‌های شبکه اجتماعی کسب و کارتان، اختصاص دهید. با این کار، علاوه بر بالا بردن مخاطب‌های شبکه اجتماعی خود، با آن‌ها تعامل بیشتری برقرار می‌کنید. همچنین اگر بروزرسانی در وبسایت صورت گرفت، بوسیله شبکه اجتماعی به مشتریان اطلاع رسانی می‌کنید.

 

پاسخگویی به سوالات مکرر و متداول

مخاطبان شما سوالات زیادی دارند و دوست دارند که به سوالات آن‌ها، پاسخ داده شود. شما می‌توانید با ارائه یک صفحه اختصاصی در سایت، به سوالات پرتکراری که ممکن است برای مشتریان پیش بیاید پاسخ دهید.

 

فراهم کردن یک هاست (فضای میزبانی) مطمئن

از منبعی که فضای میزبانی شما را فراهم می‌کند، اطمینان حاصل کنید. هاست خوب باید ارتباط بدون دردسر و راحتی را برای مخاطبان، ایجاد کند.

 

از تصاویر بیش از حد براق و رنگ‌های نامتناسب استفاده نکنید.

این مورد، سبب اذیت شدن و عدم ماندگاری مخاطب در صفحه وب‌سایت‌تان می‌شود. هنگامی که می‌خواهید برای مطالب و محتوای وب‌سایت‌تان از عکس استفاده کنید؛ باتوجه به پالت رنگی وب‌سایت‌تان عکس‌های موردنظرتان را طراحی یا انتخاب کنید.

 

محتوای سئو و بهینه‌سازی شده

وب‌سایت شما برای بهتر دیده شدن نیاز دارد که در موتورهای جستجو منتشر شود و زمانی این برای شما رقم می‌خورد که همیشه از محتواهای بروز و بهینه شده استفاده کنید. محتوا در وب ‌ساتی شما برای جذب کاربر همیشه نقش اصلی را ایفا میکند. اگر شما در طراحی وب‌سایتتان از زیباترین و خلاقانه‌ترین طراحی‌های گرافیکی استفاده کرده باشید اما محتوای با ارزشی برای کاربرتان تولید نکرده باشید قطعا انتظار هیچ رشد و ورودی خوبی از وب‌سایت‌تان نداشته باشید.

10 ویژگی عالی که هر سایتی باید داشته باشد. | وابیلو

 

مراحل یادگیری طراحی وب سایت به طور حرفه‌ای:

  • یادگیری زبان نشانه گذاری شده  HTML : با این زبان اسکلت اصلی وبسایت طراحی می‌شود.
  • یادگیری CSS : با استفاده از این زبان ویژگی‌های بصری سایت طراحی می‌شوند.
  • یادگیری زبان برنامه نویسی JavaScript : با این زبان رابط کاربری وبسایت را هوشمندتر و کاربردی‌تری می‌کنید.
  • یادگیری یک زبان سمت سرور PHP, python,…

 

و در آخر ...

در این مقاله، مفاهیم طراحی وب‌سایت را شرح دادیم و توضیح دادیم که چند نوع وب‌سایت داریم. مراحل یادگیری طراحی وبسایت را مطرح کردیم و ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای را بررسی کردیم. پس با خواندن این مقاله، می‌توانید بهترین برنامه ریزی را برای طراحی وب سایتی حرفه‌ای داشته باشید. اگر سوال یا تجربه‌ای در این باره دارید، میتوانید در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.